Thuiswerken volgens… Philippe Depallens (Logitech)

In de rubriek ‘Thuiswerken volgens..’ vragen wij een ervaringsdeskundige om zijn of haar thuiswerkervaringen. Deze editie is het woord aan Philippe Depallens. Hij werkt al meer dan zeventien jaar voor Logitech en bekleed op dit moment de functie General Manager Logitech Personal Collaboration vanuit Irvine, Californië.

Hoe lang werk je al voor Logitech?

Ik werk al sinds 1992 bij Logitech, best een lange tijd, en nog altijd met plezier.

Welke trends zag je de afgelopen decennia ontstaan en hoe zijn jullie daar als bedrijf mee omgegaan?

“Wat interessant is, is dat er vroeger weinig interactie was met je collega’s in andere landen. Negen van de tien keer bestond een contact uit een telefoongesprek. Toen we eenmaal webcams begonnen te ontwikkelen, nam communicatie via webcam een prominentere rol in.

In de eerste dagen van de webcam, aan het begin van de jaren ’00, hadden we zelfs een partnership met MSN Messenger; we gebruikten een consumentenproduct om te communiceren binnen ons bedrijf.

Sinds het laatste decennium is élke conferentieruimte en eigenlijk elke pc in onze kantoren voorzien van een camera. Dat is een van de grote veranderingen; je hoeft tegenwoordig niet meer zelf fysiek aanwezig te kunnen zijn om het idee te krijgen dat je iemand leert kennen.”

Moest je aan het begin van webcalling/videoconferences aarzelende partners en collega’s overtuigen om met deze technologie te gaan werken?

“Elke nieuwe technologie is een beetje eng aan het begin. Maar als je eenmaal de toegevoegde waarde ervan ziet, verdwijnt die angst als sneeuw voor de zon. Het prachtige van video is dat het menselijke interactie is, wat moeilijk is zonder oogcontact en lichaamstaal. Als ik nu bel met iemand uit Taiwan kan ik aan hem zien of hij mij snapt of niet, vroeger zou ik aan de telefoon minutenlang doorpraten zonder dat door te hebben. Video maakt de interactie zoveel beter, dat het mensen niet meer uitmaakt hoe ze eruitzien of waar ze zijn… thuis, op kantoor of onderweg – alles is een werkomgeving geworden.”

In Nederland is het best normaal dat iemand een of twee dagen per week vanuit huis werkt. Merk je zelf een groot verschil tussen Europa en Amerika, wat dat betreft?

“Het mooie is dat we in de afgelopen jaren erg efficiënt zijn geworden in werken vanuit waar we ook maar zijn. Vroeger was er minder productiviteit als we vanuit huis werkten, maar nu heeft iedereen de nodige apparatuur om efficiënt te kunnen werken.

Zelf begin ik ’s ochtends om 07:00 uur met een vergadering met iemand in Europa, tot 08:30 uur. Dan rij ik naar kantoor, doe ik mijn dagelijkse telefoontjes en ’s middags zit ik vooral te vergaderen met mensen in Hongkong en Taiwan. Daarna ga ik weer naar huis, eet ik wat en werk ik verder. Het domein werk is veel meer geïntegreerd in mijn dagelijkse leven, en dat maakt mijn leven een stuk makkelijker. Er komt ook zeker discipline bij kijken; zo zou ik nooit vijf dagen per week vanuit huis kunnen werken. Contact met collega’s en de energie op kantoor vind ik ook belangrijk.”

Waarom denk je dat Nederlanders zo graag vanuit huis werken? Wat zegt dat over ons?

“Werk vanuit huis begint met vertrouwen. Als jij je medewerkers vertrouwt, hoef je ze niet op kantoor te zien zitten om te weten dat ze aan het werk zijn. Als je ze beoordeelt op wat ze produceren in plaats van hun aanwezigheid, dan hoef je je geen zorgen te maken. Misschien dat in Nederland werkgevers vertrouwen in hun werknemers hebben.”

Als een bedrijf haar technologie wil updaten naar de high-end videoconference-tech die jullie maken, hebben ze er dan veel werk aan

“Onze producten zijn plug-and-play; ze zijn makkelijk te installeren en integreren naadloos met platformen als Zoom, Microsoft en Google. Het is belangrijk om te realiseren dat de mensen die onze tech gebruiken niet een conferentiezaal binnenlopen om specifiek die tech te gebruiken, maar om te vergaderen. De apparatuur moet dat bewerkstelligen, en dus niet een extra horde opwerpen.

Een voorbeeld hiervan is de beschikbaarheid van Sync. Sync is ons cloud-managementsysteem dat apparaten in de gaten houdt vanuit de Cloud, en als er problemen zijn kan een IT-medewerker daar direct mee aan de slag (of makkelijk updates en patches downloaden en implementeren), vanuit kantoor of een andere locatie in de wereld.”

Wat zijn de grote innovaties of obstakels voor de komende jaren?

“Er zijn voor ons twee verschillende focusobjecten. Eén is de conferentieruimte, en de ander is de persoonlijke werkomgeving – of dat nou op kantoor of in huis is.

Bij de persoonlijke werkomgevingen draait het voor ons vooral om het weghalen van omgevingslawaai. In een open kantoor wil je niet dat iedereen om je heen in het gesprek meegenomen wordt. Er zijn twee soorten ‘noise cancellation’. Ervoor zorgen dat jij in je eigen bubbel zit, waarbij je de omgevingsgeluiden niet hoort, en ervoor zorgen dat jouw gesprekspartner het idee heeft dat hij alleen met jou praat. Hoe meer open ruimtes, hoe belangrijker dat wordt. Als iedereen vanuit kantoor werkt is het minder relevant, maar thuis heb je in de regel met meer geluiden te maken die je wilt wegfilteren; een huilend kind of miauwende kat bijvoorbeeld.

Op het gebied van de conferentieruimtes moeten we ervoor zorgen dat onze apparatuur binnen een half uur na installatie klaar is om gebruikt te worden. Verder is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedere collega er goed uit ziet op video, waar aan tafel ze zich ook bevinden. Een virtuele vergadering moet even goed zijn als een face-to-face meeting; dat is onze ambitie. Een derde punt dat belangrijk blijft, is de integratie van onze apparatuur met de software die gebruikt wordt voor deze vergaderingen.”

Apparatuur wordt steeds meer portable. Is er op het gebied van ergonomie nog vooruitgang te boeken?

“We denken van wel. We zitten in het beginstadium van wat wij ‘Digital Wellness’ noemen. Zo hebben we een verticale muis en ergonomisch keyboard die zo zijn ontworpen dat je altijd een goede houding aanneemt. Een gezonde werknemer is een productieve werknemer. Het zou mogelijk kunnen zijn om bijvoorbeeld tijdens een videovergadering een melding te krijgen dat je beter of meer rechtop moet gaan zitten.”

Hoe denk je dat de toekomst van werken eruit gaat zien?

“Een van de dingen die je nu merkt, is dat het niet meer per se nodig is om nieuwe werknemers zo dicht mogelijk bij jouw kantoor te krijgen. Als we bij Logitech een nieuwe werknemer vinden die op een lange afstand woont, vragen we niet standaard meer aan mensen om te verhuizen.

Een groot voordeel hiervan is dat we heel wat nieuwe talenten kunnen vinden en aannemen, en ons minder zorgen maken over de afstand en de fysieke aanwezigheid. Met de stijgende prijzen van kantoorpanden en huizen is dat ook een positieve verandering.”

1111